ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

چراغ سبز FDA به داروی استنشاقی نانویی برای امید جدید به بیماران مبتلا به عفونت‌های باکتریایی ریه

1 دقیقه خوانده شده

خبر امیدوارکننده‌ای برای بیماران مبتلا به فیبروز کیستیک و سایر اختلالات ریه: سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) چراغ سبز اولیه خود را به داروی استنشاقی نانویی جدیدی به نام EVQ-218 داده است که برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی ریه طراحی شده است.

شرکت ایوو کیو بیوتراپی (Evoq Bio Therapy)، توسعه‌دهنده این دارو، در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جلسه‌ای با FDA، این سازمان به پلتفرم نانوپزشکی این شرکت برای درمان عفونت‌های باکتریایی ریه در افراد مبتلا به فیبروز کیستیک و سایر بیماری‌های ریوی، تمایل نشان داده است.

فیبروز کیستیک، یک اختلال ژنتیکی است که باعث ایجاد مخاط ضخیم و چسبنده در ریه‌ها و سایر اندام‌ها می‌شود. این امر می‌تواند به پناهگاهی برای باکتری‌های عفونی تبدیل شده و منجر به عفونت‌های مزمن ریه در بیماران مبتلا به CF شود.

EVQ-218 حاوی نانوذرات نقره است که در آزمایش‌ها نشان داده شده است که طیف وسیعی از باکتری‌های مشکل‌ساز، از جمله سودوموناس آئروژینوزا، را از بین می‌برد. این باکتری عامل اصلی عفونت‌های مزمن ریه در بیماران مبتلا به CF است.

مزایای کلیدی EVQ-218:

  • اثربخشی: این دارو در آزمایش‌ها نشان داده است که طیف وسیعی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را از بین می‌برد.
  • ایمنی: نانوذرات نقره در آزمایشات بالینی هیچ اثر سمی روی سلول‌های ریه نشان نداده‌اند.
  • قابلیت نفوذ: EVQ-218 می‌تواند به بیش از ده‌ها بیوفیلم مختلف نفوذ کند، که به معنای توانایی آن برای از بین بردن باکتری‌هایی است که در لایه‌های محافظی به نام بیوفیلم پنهان شده‌اند.

این پیشرفت نویدبخش، گامی مهم در جهت ارائه درمان‌های جدید و موثر برای بیماران مبتلا به عفونت‌های باکتریایی ریه، به ویژه افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، است. شرکت ایوو کیو بیوتراپی در حال برنامه‌ریزی برای آغاز آزمایش‌های بالینی مرحله اول این دارو در آینده نزدیک است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *