ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

وضعیت نامناسب ذخیره آب در سدهای استان مرکزی


با توجه به گزارشات حاکی از مشکلات در ذخیره آب در سدهای استان مرکزی، مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت سهامی آب منطقه ای استان مرکزی بر این باور است که میزان آب موجود در مخازن سدها به شرایط مطلوبی نرسیده است.

بخش اول: وضعیت سد الغدیر ساوه

حسین اکبری با اشاره به وضعیت سد الغدیر ساوه، اعلام کرد که این سد با ظرفیت حدود ۲۷۰ میلیون مترمکعب، در حال حاضر فقط ۷ درصد از ظرفیت آبی خود را دارد. او تأکید کرد که در مدت مشابه سال گذشته، این سد بالغ بر ۴۷ میلیون مترمکعب آب ذخیره داشت.

بخش دوم: ورودی کاهش یافته در سد الغدیر ساوه

اکبری افزود: “ورودی کنونی سد ۴۰۰ لیتر در ثانیه است درحالی که سال گذشته این میزان تا اواخر آذرماه حدود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه بوده است.” این کاهش نشان‌دهنده نقصان در جریان آبی سد و اثرات نامطلوب کم‌بارانی‌هاست.

بخش سوم: وضعیت سد کمال صالح شازند

در خصوص سد کمال صالح شازند، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که ورودی سد در مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه است. این سد هم اکنون دارای ۲۶.۵ میلیون مترمکعب آب در مخزن ۹۶ میلیون مترمکعبی خود می‌باشد.

بخش چهارم: آب شرب ساوه از سد الغدیر

اکبری با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی خاص سد الغدیر، اظهار داشت: “فعلاً آب شرب شهر ساوه از طریق این سد تأمین می‌شود و ذخیره موجود صرفاً برای مصارف دیگر (مانند کشاورزی) به کار نمی‌رود.”

جمع‌بندی: چشم‌انداز آینده ذخیره آب در سدهای استان

با توجه به کاهش بارندگی‌ها و نقصان در ورودی آب به سدها، صرفه جویی در مصرف آب و نیز برنامه‌ریزی موثر برای افزایش ذخیره آب در فصول بارانی ضروری به نظر می‌رسد. امیدواریم با دریافت بارش‌های بهتر در زمستان، حجم آب در سدهای استان افزایش یابد و مشکل کمبود آب در این منطقه حل گردد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *