ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

نرخ بیکاری به ۷.۶ درصد کاهش یافت


در اعلام جدید مرکز آمار، آمار بیکاری افراد ١٥ سال به بالا نشان می‌دهد که ۷.۶ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. این نرخ به طور قابل توجهی نسبت به همین مدت زمان سال قبل کاهش یافته است.

تغییرات نرخ بیکاری

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته (پاییز ١٤٠١)، این شاخص ٠.٦ درصد کاهش یافته است.

تحلیل نتایج آمارگیری نیروی‌کار

طبق گزارش ایسنا، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار پاییز ١٤٠٢ اخیراً منتشر شده است. در این دوره، ۴۱.۵ درصد از جمعیت ١٥ سال به بالا، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، که شامل گروه‌های شاغلان و بیکاران می‌شود. افزایش ٠.٥ درصدی در نرخ مشارکت اقتصادی نیز قابل مشاهده است.

توزیع اشتغال بر اساس بخش‌های اقتصادی

جمعیت شاغلین در این دوره ٢٤ میلیون و ٧٧٥ هزار نفر بوده که از مقایسه با فصل مشابه سال قبل، ٧٠٦ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۵۲.۱ درصد، بیش‌ترین سهم اشتغال را دارد، در حالی که بخش‌های صنعت و کشاورزی نیز به ترتیب با ٣٤.٢ و ١٣.٦ درصد از اشتغال جایگاه دارند.

نگاهی به نرخ بیکاری در گروه‌های سنی

بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله

نگاهی به نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله نشان می‌دهد که ۲۰.۶ درصد از این گروه در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. این افزایش ١.٤ درصدی نسبت به همین دوره از سال گذشته نشانگر چالش‌هایی در زمینه اشتغال جوانان است.

نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله

تحلیل نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که ١٤.٤ درصد از این گروه در پاییز ١٤٠٢ بیکار بوده‌اند. این در حالی است که نسبت به پاییز ١٤٠١، این نرخ ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

زیر مجموعه‌های اشتغالی

در پاییز ١٤٠٢، بررسی نشان می‌دهد که ٨.۱ درصد از جمعیت شاغل، به دلیل اقتصادی (از جمله فصل غیرکاری، رکود کاری و ناتوانی در پیدا کردن کار با ساعت بیش‌تر) کم‌تر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی هستند. در عین حال، ٣٧.٧ درصد از شاغلین ١٥ سال به بالا، ٤٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *