ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

مشاهده ۶۰ درصد از پرندگان کشور در تالاب‌های گیلان

در حوزه حفاظت محیط زیست گیلان، مسئولان اعلام کردند که ۶۰ درصد از تنوع پرندگان کشور در تالاب‌های این منطقه به چشم می‌خورد. این اظهارات به تازگی توسط رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست گیلان انجام شده است.

الهه کلانتری، رئیس این اداره، اعلام کرد که برگزاری دوره‌های آموزشی با مدارس استان جزء اقدامات این سازمان است. او تأکید کرد که آموزش به کودکان و نوجوانان با هدف ارتقاء فرهنگ زیست محیطی، بسیار حائز اهمیت است و این اداره به برگزاری فعالیت‌های آموزشی برای افزایش آگاهی دانش‌آموزان درباره تالاب‌ها و راهکارهای حفظ آنها می‌پردازد.

نقش برجسته تالاب‌ها در زنجیره زیستی

کلانتری پرندگان را یکی از شاخص‌های برجسته حیات وحش دنیا خواند و افزود که از میان ۵۳۳ گونه پرنده موجود در ایران، ۶۰ درصد آنها در تالاب‌های گیلان به چشم می‌خورند. تالاب‌های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق، و تالاب بین‌المللی انزلی، به ویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم، بیشترین تعداد پرندگان را به خود اختصاص می‌دهند.

آموزش‌های تجربه محور زیست محیطی

رئیس اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط زیست گیلان تأکید کرد: “آموزش یکی از بن‌مایه‌های حفاظت از محیط زیست است.” او اظهار داشت که مرکز آموزش بازدیدکنندگان و پرنده نگری سلکه صومعه‌سرا به عنوان محلی برای فراگیری آموزش‌های تجربه محور زیست محیطی با استقبال دانش‌آموزان و علاقمندان به طبیعت زیبای تالاب انزلی و حیات وحش آن تبدیل شده است.

آشنایی دانش‌آموزان با محیط زیست تالاب انزلی

در یکی از کلاس‌های آموزشی برگزار شده برای دانش‌آموزان پایه ششم، مواردی چون تنوع زیستی تالاب انزلی، اهمیت آن در زنجیره غذایی، مخاطرات تالاب انزلی، پدیده مهاجرت پرندگان، نقش تالاب‌ها در اقلیم منطقه و بهبود وضعیت آب و هوایی و ضرورت حفظ تالاب‌ها به دانش‌آموزان آموخته شد.

فعالیت‌های علمی و آموزشی در زمینه حفاظت محیط زیست

گزارش روابط عمومی و امور رسانه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان نشان می‌دهد که در این بازدید علمی، فعالیت‌هایی چون پرنده نگری، شناخت گیاهان حاشیه تالاب با استفاده از دوربین‌های چشمی، تلسکوب و میکروسکوب‌های دانش آموزی انجام شد. این اقدامات علمی و آموزشی برای افزایش آگاهی جامعه نسبت به حفاظت از محیط زیست گیلان مؤثر بوده و نشان از تلاش‌های این اداره در جهت حفظ تالاب‌ها و جلب همکاری جمعی در این راستا دارد.

به نظر می‌رسد که با هماهنگی بین اداره‌ها و ارائه آموزش‌های تخصصی، می‌توان در مسیر حفظ و گسترش زیستگاه‌های پرندگان و ارتقاء فرهنگ حفاظت از محیط زیست گام‌های مثبتی برداشت.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *