ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

القاعده مرگ رهبر خود را اعلام و جانشین او را معرفی کرد

1 دقیقه خوانده شده


در تازه‌ترین رویدادهای مرتبط با فعالیت‌های گروه تروریستی القاعده در شبه جزیره عربستان، خبری مبنی بر مرگ خالد باطرفی، رهبر این گروه، اعلام و جانشین وی معرفی شد. این اطلاعات که از سوی مرکز «سایت» (SITE)، نهادی که به رصد فعالیت‌های گروه‌های افراط‌گرا می‌پردازد، منتشر شده، نشان‌دهنده تحولات قابل توجهی در ساختار رهبری القاعده در شبه جزیره عربستان است.

تایید مرگ رهبر و انتقال قدرت

طبق اطلاعات منتشر شده، مرگ خالد باطرفی که از فوریه ۲۰۲۰ رهبری القاعده در شبه جزیره عربستان را بر عهده داشت، تایید شده است. در پی این رویداد، «سعد بن عاطف العولقی» به عنوان رهبر جدید این گروه تروریستی معرفی شده است که پیشتر توسط ایالات متحده در لیست تروریست‌ها قرار گرفته بود.

زمینه‌های رهبری و اقدامات گذشته

خالد باطرفی، که یک شهروند سعودی متولد ریاض بود، پیش از رهبری، به عنوان قاضی شرع و سخنگوی رسمی القاعده فعالیت داشت. او در پی کشته شدن سرکرده پیشین، قاسم الریمی، به دست هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، رهبری گروه را بر عهده گرفت. ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ باطرفی را به عنوان یک «تروریست جهانی» طبقه‌بندی کرده و برای اطلاعات منجر به دستگیری وی، پنج میلیون دلار جایزه تعیین کرد.

سعد بن عاطف العولقی، رهبر جدید

سعد بن عاطف العولقی، جانشین باطرفی، یک یمنی شناخته‌شده در میان اعضای القاعده است که پیشتر به عنوان عضو مجلس شورای این گروه فعالیت داشته است. ایالات متحده او را در فهرست «برنامه پاداش برای عدالت» قرار داده و برای اطلاعات منجر به دستگیری او، تا شش میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

القاعده در شبه جزیره عربستان و یمن

فعالیت‌های القاعده در شبه جزیره عربستان، که از سال ۲۰۰۹ شکل گرفته، به ویژه در یمن، تحت تأثیر هرج و مرج ناشی از جنگ داخلی افزایش یافته است. ایالات متحده این شاخه از القاعده را خطرناک‌ترین شاخه می‌داند و مسئولیت چندین حمله تروریستی از جمله حمله به روزنامه شارلی ابدو در پاریس را بر عهده گرفته است.

جمع‌بندی

تحولات اخیر در ساختار رهبری القاعده در شبه جزیره عربستان نشان‌دهنده ادامه چالش‌ها و تنش‌های امنیتی در منطقه است. انتصاب رهبر جدید و تداوم فعالیت‌های این گروه تروریستی، اهمیت تدابیر امنیتی و همکاری‌های بین‌المللی را برای مقابله با تهدیدات افراط‌گرایی بیش از پیش آشکار می‌سازد.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *