س. اکتبر 22nd, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

ضرورت تعریف دقیق شاخص‌ها برای تعیین دستمزد واقعی کارگران

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار، با تاکید بر لزوم تعیین دقیق شاخص‌هایی همچون خط فقر، نرخ تورم و سبد معیشت، بر این باور است که تعیین دستمزد واقعی کارگران پیش از هرگونه بازنگری در قوانین کار، امری ضروری است. وی با اشاره به طرح اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در مجلس، ضمن مثبت ارزیابی کردن این طرح، احتمال اصلاح آن در سال جاری را به دلیل مشغله‌های فراوان مجلس و دولت، ضعیف دانسته است.

اسماعیلی بر اهمیت شفاف‌سازی شاخص‌ها پیش از هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه دستمزد تاکید کرده و خاطرنشان ساخته که سال‌هاست بر تعریف دقیق خط فقر در کشور تاکید می‌شود. وی معتقد است تعیین دقیق شاخص‌ها به بهبود تصمیم‌گیری در خصوص حمایت از گروه‌های ضعیف جامعه از جمله کارگران کمک شایانی خواهد کرد.

این کارشناس حوزه کار، با نقد طرح توزیع سبد کالای ۵ میلیون تومانی به کارگران، این طرح را نوعی دوگانگی در مسیر حمایت‌ها دانسته و بر این باور است که این طرح نه تنها کمکی به کارگران نخواهد کرد بلکه ممکن است به آسیب بیشتر آنان منجر شود. وی همچنین توزیع سبد کالا را در شرایط فعلی غیرممکن دانسته و بر ضرورت اصلاح سیستم یارانه‌ای کشور تاکید کرده است.

حاج اسماعیلی با پیشنهاد هدفمندسازی یارانه‌ها و تبدیل آن‌ها به کالاهای باکیفیت و مرغوب، بر لزوم جدا نگاه داشتن موضوع دستمزد از سایر مسائل تاکید کرده و بر این باور است که برای واقعی شدن دستمزدها باید با کنترل قیمت مسکن و ارائه تسهیلات مسکن به دهک‌های پایین جامعه، شرایط اقتصادی را تثبیت کرد.

در مجموع، این کارشناس حوزه کار بر این باور است که تعیین دقیق شاخص‌ها و اصلاح سیستم‌های حمایتی موجود، پیش‌نیاز اصلی برای تعیین دستمزد واقعی کارگران و بهبود وضعیت معیشتی آنان است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *