ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

مسکو: هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد


در سایه تحولات پیچیده سیاسی و بین‌المللی، موضوع برجام به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث در عرصه دیپلماسی هسته‌ای ایران قرار گرفته است. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با تأکید بر اهمیت این توافق، اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد.

تأکید مجدد روسیه بر حمایت از برجام

اولیانوف در اظهاراتی که از طریق حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرده، بر این نکته صحه گذاشت که برجام تنها گزینه پایدار و واقع‌بینانه در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است. این در حالی است که در گذشته شاهد گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص جایگزین‌های احتمالی برای برجام بودیم.

ایران و اجرای بی‌عیب و نقص تعهدات برجامی

جمهوری اسلامی ایران از زمان امضای برجام در سال ۱۳۹۴، با هدف کاهش تنش‌ها و لغو تحریم‌های ظالمانه، تعهدات خود را به صورت کامل و بدون هیچ عیب و نقصی اجرا کرده است. این امر در گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تأیید قرار گرفته است.

بازگشت تحریم‌ها پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام

ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید و تصمیم او برای خروج از این توافق بین‌المللی، دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران به همراه آورد. این اقدام آمریکا، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی و ضربه‌ای به اصول دیپلماسی و تعامل سازنده بین کشورها تلقی شد.

اقدامات ایران در پاسخ به نقض تعهدات آمریکا

در پاسخ به این تصمیم یکجانبه و نقض عهد آمریکا، جمهوری اسلامی ایران سازوکار حل اختلاف را فعال کرد و در راستای حفظ توافق، گام‌هایی را برای کاهش تعهدات خود ذیل برجام برداشت. این اقدامات با هدف ایجاد فرصت برای دیپلماسی و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود انجام شد.

چشم‌انداز مذاکرات و تلاش برای احیای برجام

دولت جو بایدن، با وجود محکوم کردن اقدامات دولت قبلی آمریکا، تا به امروز نتوانسته است گام‌های مؤثری برای بازگشت به برجام و کاهش تنش‌ها بردارد. مذاکرات وین که با هدف از سرگیری اجرای کامل برجام برگزار شد، به دلایل مختلفی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

نتیجه‌گیری و آینده‌ی برجام

تأکید مجدد روسیه بر اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، نشان‌دهنده اهمیت این توافق بین‌المللی و ضرورت حمایت جهانی برای حفظ و اجرای آن است. جمهوری اسلامی ایران نیز با تأکید بر رویکرد مسئولانه و عزتمندانه، آمادگی خود را برای ادامه مذاکرات و رسیدن به توافقی پایدار و قابل اتکا اعلام کرده است. امید است که طرف‌های مذاکره‌کننده با درک اهمیت این موضوع، به راه‌حل‌هایی برای حل و فصل اختلافات و احیای کامل برجام دست یابند.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *