ش. جولای 27th, 2024

مجله خبری جوان آنلاین

آخرین اخبار ایران و جهان

ظرفیت برق تجدیدپذیر از ۱۱۰۰ به ۵۱۰۰ مگاوات می‌رسد


امروز، با حضور رئیس جمهور، طرح احداث نیروگاه انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت ۴۰۰۰ مگاوات به عنوان بزرگترین قرارداد یکجا در غرب آسیا آغاز شد. این طرح قرار است تا پیش از دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسد.

افزایش ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر

با بهره‌برداری از این پروژه، ظرفیت تولید برق از منابع تجدیدپذیر از ۸۷۰ مگاوات به ۵۱۱۹ مگاوات افزایش می‌یابد. این افزایش جزء برنامه‌های دولت مردمی برای افزایش ۱۰ هزار و ۹۰۰ مگاوات ظرفیت تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر است.

برخورداری از حمایت دولت و مشکلات حل‌شده

با توجه به توجه دولت به رفع موانع و مشکلات، مسائلی مانند تملک زمین، اتصال به شبکه، و مسائل زیست‌محیطی برای شرکت‌ها در این طرح بررسی و رفع شده‌اند. این تلاش‌ها منجر به تعداد ۹۵ نیروگاه خورشیدی و بادی با ظرفیت بیش از ۴ هزار مگاوات شده است.

نقش شرکت‌های برق منطقه‌ای در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی

در حال حاضر، ۳۸۱ محل برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت ۱۱ هزار مگاوات در سراسر کشور وجود دارد. شرکت‌های برق منطقه‌ای استان‌های تهران، فارس، و سیستان و بلوچستان به ترتیب با ۳۲٪، ۱۰٪، و ۹٪ بیشترین سهم را در احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی دارند.

رکورد توسعه در زمینه تولید برق

با اجرای برنامه‌های رفع ناترازی، در دوره پیک مصرف سال ۱۴۰۲، برای اولین بار، تامین انرژی صنعت از بخش خانگی پیشی گرفت و ۸۵٪ از انرژی اضافه تولید شده نسبت به ۱۴۰۰ به بخش تولید اختصاص یافت. از ابتدای دولت مردمی تا کنون، ۸ هزار و ۸۰۰ مگاوات ظرفیت جدید به شبکه اضافه شده است.

پیشرفت در تامین آب شرب برای روستاها

به همراه توسعه نیروگاه‌ها، عملیات عمرانی آبرسانی به ۳ هزار و ۶۴۰ روستا به اتمام رسیده است. این پروژه‌ها باعث تضمین دسترسی ۸۶٪ روستاهای کشور به آب شرب پایدار شده است.

حفظ پایداری منابع آب زیرزمینی

مدیریت هوشمند آب زیرزمینی به عنوان یکی از شاخص‌های پایداری منابع آب با استفاده از ابزارهای گوناگون در دستور کار قرار گرفته و جلوگیری از برداشت غیرمجاز و حفظ عدالت در استفاده از منابع آب زیرزمینی تا حد امکان تضمین شده است.

با احترام ، مجله خبری جوان آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *